Netiquette, hoe heurt het eigenlijk?

Je kent het ook wel, iemand die continue op zijn mobiel kijkt/bezig is tijdens een vergadering of etentje. Maar ook in de privesituatie is dit vaak niet gepast. Bijvoorbeeld tijdens een begrafenis of als je uit eten bent.

Het gebeurt ons allemaal wel eens, dat je midden in een gesprek wordt afgeleid door een bliepje. Maar wat je er vervolgens mee doet, daar gaat het om.

Netiquette als sociale norm
Wat doen wij als we vinden dat de sociale norm wordt overschreden? 40% doet niets, 25% toont zijn/haar ongenoegen non-verbaal, 14% loopt weg en slechts 10% zegt er iets van. Dit is overigens wel de meest constructieve oplossing. Een sociale norm ontstaat pas als meerdere mensen “overtreders” op deze digitale netiquette wijzen. Probeer het in ieder geval hoffelijk op te lossen.

1. Geef een voorbeeld
Geef het je gesprekspartner subtiel aan, door het geven van voorbeelden van anderen in soortgelijke situaties. Of door je mobiel weg te leggen zodra het gesprek begint onder het motto “dat leidt nu teveel af”. Vaak is dat genoeg en zal de ander ook zijn telefoon weg leggen.

2. Betrek het op jezelf
Als de ander continue op de telefoon zit, tijdens een tweegesprek wacht dan even rustig af. Zeg vervolgens “ik leg mijn telefoon nu even weg” of “ik doe mijn telefoon nu even uit”. Werkt dit niet dan geef je aan dat je het lastig vindt, tijdens tweegesprekken, als iemand op zijn telefoon zit als je met iemand praat” of je stelt voor om samen de telefoon uit te zetten.

3. Afspraak is afspraak
Een norm is geen norm als niemand zich eraan houdt. Ook nu kan je het het beste bij jezelf houden. Betrap jezelf op ongeoorloofd gebruik tijdens het gesprek, geef het toe en beloof beterschap. Kijkt je gesprekspartner  naar zijn telefoon, bevestig dan dat je dit niet op prijs stelt en  trek je wenkbrauwen op. In een groep of team hoor je vaak dat iemand zegt sssttt.. bij gepingel. Als dat niet wordt begrepen dan kan je rustig vragen of hij/zij zijn berichten na het overleg wil checken.

Door de mobiele telefoon zijn we in staat om veel sneller en met veel meer mensen te communiceren. Maar dat mag niet ten koste gaan van hoffelijkheid, beleefdheid en respect voor onze gesprekspartners.

 

Bron: Het nieuwe werken

Leuk dat je onze website bezoekt! Wij maken op deze website gebruik van cookies, bekijk deze pagina voor meer informatie. Door op accepteren te klikken ga je akkoord met deze cookies.

Cookie settings

Hieronder kun je je keuze van de cookie instellingen aanpassen. Om je keuze te bevestigen klik je op cookie instellingen bewaren.

FunctioneelOnze website gebruikt functionele cookies. Deze cookies zijn belangrijk om de website te optimaliseren.

AnalyserenOnze website gebruikt cookies om de website te analyseren voor gebruikers gemak.

Social mediaOnze website gebruikt cookies voor social media (Instagram en Pinterest).

AdverterenWellicht gaan wij in de toekomst cookies gebruiken om te adverteren.

OtherOnze website plaatst cookies van derden partijen, voor gebruik van social media en het analyseren van de website.