Wat is zakelijk flirten eigenlijk en waar moet je op letten?

Volgens Van Dale is ‘flirten’: op niet-serieuze wijze, vrijblijvend een ander of elkaar het hof maken. Maar kan dat ook als ondernemer? Tijdens een gesprek met je nieuwe klant? En hoe begin je daar precies aan? In tegenstelling tot wat je misschien denkt, heeft zakelijk flirten niets met seks te maken. Het gaat om je lichaamstaal, waarmee je al dan niet bewust, een bepaald doel tracht te bereiken.

Non-verbale communicatie
Je probeert je gesprekspartner te interesseren of te beïnvloeden met je non-verbale communicatie zodat je bepaalde zaken voor elkaar kunt krijgen. Dat doel kan heel verschillend zijn: een nieuwe opdracht, een investering in een nieuw project……. enz.

De ‘7%-38%-55%-regel’
Albert Mehrabian, ex-hoogleraar psychologie aan de UCLA, heeft de 7%-38%-55%-regel bedacht en wordt nog wereldwijd geciteerd als het gaat over het belang van verbale en non-verbale communicatie. Volgens Mehrabian bestaat alle communicatie uit 3 factoren:

* Lichaamstaal,
* Intonatie en
* Woorden

Elk van die factoren draagt bij aan de inhoud van je boodschap:

* Lichaamstaal voor 55%,
* Intonatie voor 38% en
* Woorden voor 7%

Wat is de invloed van lichaamstaal?
Dit betekent dat lichaamstaal en intonatie een belangrijke invloed kunnen hebben op de houding en beslissing van je klant of zakenpartner. Door aandacht aan hem of haar te besteden en je enthousiasme te tonen, kun je een nieuwe band creëren of een bestaande relatie versterken. 

Wist je dat 60 tot 80% van onze boodschap bestaat uit non-verbale communicatie? Tijd dus om te leren hoe je efficiënt zakelijk kunt verleiden, oftewel hoe moet je nu eigenlijk zakelijk flirten.

10 Tips die jou vast gaan helpen
Tip 1: Je eerste indruk. You’ll never get a second chance to make a first impression. Grijp die kans! Maar hoe doe je dat dan? Dat heb je grotendeels zelf in de hand:

Zorg voor een glimlach en straal positiviteit uit.

Stel jezelf open voor het gesprek en vermijd een gereserveerde houding.

Begin het gesprek op een luchtige manier (de weg naar je afspraak, de hapjes op het event, enz.).

Tip 2: Let op je handdruk. De handdruk is heel belangrijk en maakt indruk. Ook de manier waarop je je gesprekspartner de hand schudt, verraadt veel over je persoonlijkheid. Nog voordat je een woord hebt gesproken. Wil je open en sympathiek overkomen, steek dan je hand recht uit met gesloten vingers; knijp niet te hard, maar ook zeker niet te zacht en pas de sterkte en duur van je handdruk aan je gesprekspartner aan.

Tip 3: Houd oogcontact en luister actief. Durf je gesprekspartner aan te kijken. Het geeft aan dat je zelfverzekerd bent en stevig in je schoenen staat. Daarnaast geeft het de ander het gevoel dat je oprecht geïnteresseerd bent. Herinner je je na het gesprek de kleur van de ogen van je gesprekspartner? Mooi zo. Dan heb je deze tip perfect toegepast.

Verder gaan we écht luisteren. Als je vraagt hoe het met iemand gaat, wacht dan ook op het antwoord. Laat met lichaamstaal (knikken, schudden, glimlachen, een beetje naar voren leunen) zien dat je luistert.

Tip 4: Onthoud persoonlijke zaken en humor mag! Heeft je gesprekspartner je verteld dat hij op vakantie gaat? Of volgend weekend zijn verjaardag viert? Dat zijn dochter binnenkort afstudeert? Iemand die persoonlijke details vertelt, zet een stapje in jouw richting. Aarzel niet om er tijdens een later gesprek over te beginnen.
Humor tijdens het gesprek wordt zeker gewaardeerd. Je moet natuurlijk niet de clown gaan uithangen, maar af en toe een grapje maken mag.

Tip 5: Controleer je lichaamshouding en geef eens een compliment. Niets is zo vervelend voor je gesprekspartner als een gereserveerde houding met gekruiste armen of benen. Leg je handen op tafel, op  je schoot of laat ze gewoon hangen. Je kunt ook de houding van je gesprekspartner spiegelen. Het creëert een soort binding. Al moet je dit wel subtiel aanpakken natuurlijk. Complimenten geven een goed gevoel bij de ontvanger en de gever.  Let wel op dat je compliment gemeend is, want je lichaamstaal spreekt boekdelen. Complimenteren aan het begin van een gesprek geeft een positieve impuls.

Tip 6: Namen noemen. Noem je gesprekspartner bij naam. Het geeft een menselijk en vertrouwd gevoel. Het toont aan dat je het serieus neemt.

Tip 7: Let op je intonatie en stemgeluid. Een zacht, aangename stem stelt de ander op zijn gemak. Verder houdt een afwisselende intonatie het gesprek niet alleen levendig, maar je houdt er ook de aandacht van je publiek mee vast.

Tip 8: Houd de juiste afstand. Iedereen heeft verschillende afstandszones. Maar hoe weet je wanneer je te dicht bij iemand staat? Er bestaan enkele concrete richtlijnen:
•Intieme zone: 0-45 cm
•Persoonlijke zone: 45-120 cm
•Sociale afstandszone: 120-360 cm

Tip 9: Stem je kleding af op je publiek. Je hoeft niet altijd in maatpak of mantelpakje op je afspraak te verschijnen. Zorg er voor dat je je kledingstijl afstemt op je contactpersoon of publiek. Belangrijk is dat je je goed voelt in wat je draagt, want dat straal je uit. En vergeet je personal touch niet!

Tip 10: Denk positief. Met een positieve houding bereik je gunstige resultaten. Negatieve gedachten weerspiegelen zich automatisch in een afwijzende lichaamstaal.

Zonder dat je het weet, verraad je je gevoelens en zal je gesprekspartner snel aanvoelen wat je denkt. Dus blijf positief!

Conclusie

Bij zakelijk flirten stel je de ander centraal. Je wilt de sfeer laten sprankelen. Als je je bewust bent van je eigen uitstraling, eerlijk en oprecht bent en jezelf blijft kun je op de juiste manier zakelijk verleiden.

bron: FPRtraining

Leuk dat je onze website bezoekt! Wij maken op deze website gebruik van cookies, bekijk deze pagina voor meer informatie. Door op accepteren te klikken ga je akkoord met deze cookies.

Cookie settings

Hieronder kun je je keuze van de cookie instellingen aanpassen. Om je keuze te bevestigen klik je op cookie instellingen bewaren.

FunctioneelOnze website gebruikt functionele cookies. Deze cookies zijn belangrijk om de website te optimaliseren.

AnalyserenOnze website gebruikt cookies om de website te analyseren voor gebruikers gemak.

Social mediaOnze website gebruikt cookies voor social media (Instagram en Pinterest).

AdverterenWellicht gaan wij in de toekomst cookies gebruiken om te adverteren.

OtherOnze website plaatst cookies van derden partijen, voor gebruik van social media en het analyseren van de website.